Tisdag och solen är tillbaka

No comments »

Äntligen fick vi så uppleva en riktig sommardag igen. Det känns onekligen som om det var länge sedan sist. Nellie var iväg och lekte några timmar, Jonas & Milton hämtade 2 lass med grus, själv rensade jag lite ogräs för att därefter helt enkelt bara sätta mig ner vid poolen och läsa klart min fantastiska bok-Ödets hav. Middagen som idag tillagades på grillen var lax med tillbehör. En underbar dag!

Imorgon bär det av till Leksands sommarland och en övernattning på hotell i Tällberg, skall verkligen bli jätte mysigt!

Full fart hela måndagen

No comments »

Solen uteblev även denna dag men då Jonas hade en jobbdag inplanerad gjorde det inte så mycket. Barnen fick kompisar på besök och jag passade på att bjuda in vänner till en enkel spontan middag. Det blev en mysig kväll med massor av grillat och massor av vin, En riktig semesterdag med andra ord.

En varm men mulen söndag

Sin vana trogen började dagen men sovmorgon, det blev frukost och därefter en tur till Djurgården och Tekniska muséet. Måste pinsamt erkänna att vi knappt besökt nåt av stadens museer under alla dessa år vi varit bosatta här.

Det blev en mycket lyckad dag. Under ca 5 timmar var vi på plats gick runt i salarna, provade på de saker som erbjöds, fikade samt avslutade det hela med bio på Cino 4. En annorlunda upplevelse som var höjdpunkten för hela familjen.

Middagen blev precis som igår i paviljongen och därefter gav sig Nellie och jag på att skriva hennes kalas inbjudningar till kalaset som går av stapeln lördag den 14 augusti. När barnen sedan somnat sådär vid 22-tiden var tiden kommen för oss att boka in den inplanerade båtresan till Riga, men med vår sedvanliga otur fanns så klart inga rum kvar…. Suck, får ringa imorgon & höra om det går att lösa..

En kall och regning lördag

No comments »

Så var vi då äntligen tillsammans igen hela familjen. Det firade vi med en sovmorgon som heter duga, först efter kl 09.30 vaknade Milton och Nellie en stund därefter. Efter en sen frukost begav vi oss till ICA för att fylla upp kylskåpet för det kommande veckan, därefter blev det lite innepyssel för mig och biltvätt för Jonas. Barnen började planera kvällens aktivitet som skulle bli Bio för hela familjen. De hängde upp ballonger & färgglada snören, allt för att biosalongen skulle bli fin. De planerade även att efterätten skulle serveras av dem, till filmen i form av jordgubbar, grädde & ett glasstorn.

Trots att regnet föll och temperaturen inte visade många grader satt vi i paviljongen med fördragna sidor och åt middag. Regnet smattrade på taket och på bordet sken våra små “olje” lampor – Jätte mysigt. Därefter bjöds vi in på bio och SOS sälskapsresan tog sin början. En underbar dag med andra ord.

Semester igen

No comments »

Det är med en härlig känsla jag nu sitter i soffan & väntar på mina små ögonstenar. Jag får troligen vänta ett par timmar till men vad är väl det efter 5 hela dagar i ensamhet. Den som väntar på nåt gott väntar, Ja jag vet, alltid för länge. “Kylan” till trots är det en fantastisk fredag..

En annorlunda morgon

Visst är det väl konstigt hur livet ter sig ibland?! Pratar man om nåt så kan man ge sig fasiken på att det händer. Igår på lunchen diskuterade vi flitigt hur det skulle kännas om bostadslarmet väckte en mitt i natten, och vad händer?! Kl 05.30 imorse vaknade jag (ensam hemma som jag är) av ett pip, jag hann tänka larmet innan det började tjuta på allvar. Då är man sannerligen inte särskilt kaxig när man försöker lyssna & smyga runt, jag gjorde faktiskt det… trodde jag aldrig att jag skulle våga. Hittade dock ingen mystisk besökare så det fick bli Tv tittande & lite data innan jag strax innan kl 07.00 knallade mot jobbet. Nu är klockan strax efter 20.00 och jag har precis kommit hem, nu inte mycket mer att göra än att äta lite & förbereda inför morgondagen. Sista dagen innan semester nr 2 tar sin början…Jipiiiiiii

En underbar dag

No comments »

Sällan upplever man en onsdag som denna. Strålande sol, en bra arbetsdag, lunch på det fantastiska Café Himlavalvet och därefter avslutande AW med kollegor på stan. En underbar dag med andra ord..

Ett oväntat samtal

Dagen började bra, precis som vanligt med det undantaget att jag sovit väldigt dåligt hela natten. Saknar min familj i detta “stora” , mörka och tomma hus.

Framåt 16-tiden var allt fortfarande som vanligt till dess att Jonas ringer mig på jobbet. Han ringer för att tala om att Nellie ramlat och slagit sig i huvudet, börjat kräkas och blivit väldigt trött. Av den anledningen var de därför på väg till sjukhuset. Den känslan man har 50 mil bort går inte att beskriva. Min alldeles egna, älskade lilla prinsessa, hur pass  allvarligt kan det vara? Efter diverse prover, undersökning av olika läkare och efter ett gemensamt beslut kommer hon nu att stanna för observation över natten. Känns skönt att de inte bara skickar hem dem med Alvedon men tänk om de verkligen misstänker att det finns nån blödning man inte ser? Vad händer då? Hur ska jag lyckas somna ikväll?!

4 arbetsdagar kvar

No comments »

Så är första arbetsdagen av fem avklarad och den gick över förväntan. Solen sken sin vana trogen varpå lunchrasten tillbringades i Observatorielunden på en filt. Efter jobbet passade jag på att ta en titt på rean innan jag så sakteliga promenerade hemmåt. Då ingen sitter hemma & väntar trillade jag inte in förrän strax innan kl 20.00. Därefter blev det lite Tv-tittande & bloggande inna det nu är läggdags.

Dagen efter

Så var då festligheterna över och dax för mig att återvända hem. På schemat står jobb i dagarna fem innan semesterperiod nummer två tar sin början. Vid 15-tiden lämnade vi (jag,Magnus,Sofia & Joel) Sollefteå för att bila ner till huvudstaden. Strax innan kl 21 kom jag så äntligen innanför hemmets dörrar. Så oerhört tyst det blev efter så många och intensiva dagar tillsammans med andra.

Nu får jag lite egen tid innan mina skatter kommer tillbaka hem i slutet av veckan – Oj vad jag längtar!

17 juli och bröllopsdag

No comments »

Morgonen började med att tillverka förättsbakelsen till de dryga 100 bröllopsgästerna. Därefter blev det dusch och tillfixning för hela slanten. Klockan 15.00 slog så kyrk klockorna och bröllopet tog sin början.

Det var ett fantastiskt vackert par som gick altargången fram och cermonin var oerhört fin med sång & glädje. Brudparet transporterades sedan runt Sollefteå med häst & vagn innan festen tog sin början i Valla skolans aula. Det blev en fantastisk kväll med massor av fina tal, musikunderhållning, god mat & vin i överflöd. En fantastisk avslutning på festligheter i dagarna tre.

Fredag och fest nummer 2

No comments »

Efter frukost begav sig Jonas, jag & barnen ut till Tunsjön och mamma & pappa för ett besök. Det blev lunch, en båttur för barnen, fika och umgänge fram till kl 15.00 då kalaset i Källsjön tog sin början.

Olle som arbetar som pilot inspirerade de festfixande vännerna till att leka “flygplan”. Vid ankomst checkade gästerna in på Air Källsjön och flygturen tog sin början. Det blev servering, försäljning av diverse produkter & mycket skratt innan vi åter tog mark. Kvällen forsatte sedan med grillning, vattenskidåkning (för vissa) och mycket mycket mer.

Torsdag och fest nummer 1

No comments »

Mot alla odds fortsatte Lottas möhippa denna dag. Strax innan kl 10.00 dök återigen den mysiske motorcyklisten upp och transporterade bruden till Hud & Harmony, en skönhetssalong som erbjöd henne en helkroppsbehandling inkl make up i 90 minuter. Döm om Lottas förvåning när chauffören avslöjade sin identitet & hon insåg att det var lillebror. Därefter blev det överasknings picknick nere vid älven innan bruden fick 2 fria timmar till förfogande.

Klockan 15.00 slogs så portarna upp på Ådalsbyn och “Lottas 4o games” startade. Det blev forboll i form av Guld & Silver, pärkastning, fotbollsgolf och sist men inte minst Limbo. En tävling som Jonas för övringt placerade sig värdigt i och Milton gjorde stor succé. Det blev buffé, god mat & trevligt umgänge innan vi runt midnatt begav oss hemåt med två mycket trötta barn.

Lottas möhippa

No comments »

Vid 17-tiden dök en mystiskt maskerad motorcyklist upp för att transportera bruden i fråga till den första aktiviteten. Under “resan” gick funderingarna varma men hon lyckades inte riktigt klura ut vem den mystiske chauffören var.

Resans första stopp blev vid Långsele flygfält där ett litet plan med tillhörande pilot väntade. De begav sig ut på en flygtur över Sollefteås omgivningar och piloten vinkade glatt till alla som behagade titta upp mot skyn, detta genom att svänga planet från sida till sida.

Efter flygturen styrde de kosan mot Källsjön och en väntande båt, det blev en kort båtransport ut till  en kobbe där Möhippegänget väntade. Det blev korvgrillning, tipsrunda, snack, sång & vin (och för vissa spetsade med päron vodka) i många timmar. Jag var klok nog att åka hem vid midnatt..

Hemresan

No comments »

Så blev det då onsdag morgon och vår resa tog sin början. Strax efter kl 08.00 kom vi så iväg, vi behövde bara vända om en gång för att hämta upp Jonas kvarglömda skor så det får väl endå anses vara en bra början. Resan gick bra och vid 14-tiden anlände vi så till Tunsjön och mamma & pappa. Det blev en snabb tvätt av bilen samt ett lika snabbt fika innan vi åkte vidare till Rödstaringen för att hämta upp pappas motorcykel. Därefter blev det slutdestination Granvåg och kvällens kommande Möhippa för Lotta. Som om inte fest i dagarna tre var nog..

Tisdag och dax att packa

Solen fortsatte att skina från en klarblå himmel och temperaturen är alltjämt mellan 25-30 grader. Helt otroligt vilken sommar vi har. Dagen har varit lugn förutom att packandet inför Sollefteå trippen imorgon har tagit sin början. Några dopp i poolen har vi vår vana trogen dock hunnit med. Imorgon bitti ställer vi klockan tidigt för att komma iväg..

Lugnet efter “stormen”

No comments »

Så var det då dax att vid tidig morgon vinka  adjö till “kusinerna”. Efter 4 dygn i “fjollträsk” återvände de till Umeå. Som en följd av den tidiga morgonen (med semesterögon sett) så begav vi oss till Kista centrum för att anlända till öppningen kl 10.00. Målet var att införskaffa det sista små “måstena” till nästa helgs bröllop. Och tro det eller ej, vi lyckades slutföra uppdraget. Med beröm godkänt!

Därefter blev det bad hemma och middags picknick vid Översjön. Det blev över det hela en jätte lugn och mysig familjedag, den första som varade på “riktigt” då det var Jonas första semesterdag. Ser fram emot många och liknande i ca 30 graders värme, precis som idag… Underbart.

Årets varmaste dag

No comments »

Redan när vi vaknade insåg vi att denna dag kommer bli varmare än någon annan tidigare varit. och mycket riktigt, Termometern kröp upp till ca 35 grader under dagen och det blev inte många “knop” gjorda. Värmen till trots gjorde Camilla och jag ett besök till IKEA på morgonkvisten för att införskaffa de saker familjen Nyström tidigare ändrat sig om.

Trots att jag enbart var med som sällskap kom även jag hem med några kassar samt en ny fin grön matta till vardagsrummet. Undra hur det gick till egentligen?!

Eftermiddagen innehöll relax & bad vid poolen för samtliga, det är inte mycket annat man orkar med en varm dag som denna. Till kvällen grillades fisk och därefter väntade en “hundpromenad” samt fotbollsfinalen i VM.

Lördag hela veckan

No comments »

Camilla & Anders började dagen med ett besök på IKEA. Sin vana trogen kom de hem med några kassar fyllda med “bra att ha” saker. Som sig bör ångrade de även snabbt några inköp de valde att inte göra varpå tankenom ett nytt besök till affären inplanerades.

Eftermiddagen tillbringade vi alla på tomten, med sol & bad då temperaturen fortfarande var närmare 30 grader. Jonas och Anders gav sig även på lite trädfällning, nu har vi kvällssol ytterligare lite längre – härligt.

Dagen avslutades med grillad oxfilé, glass & jordgubbar samt en långpromenad för Ebbe , mig, Camilla och Milton (på cykel). Nästan 8 km trampade lilleman runt i värmen, han e för duktig vår lilla prins.

Lite fotboll hann vi även med innan det var läggdags.

En varm och solig fredag

No comments »

Jonas sista arbetsdag innan semestern går inte att klaga på vädermässigt. Det var ytterligare en dag i raden med strålande sol och närmare 30 grader varmt. Anders och pojkarna tillbringade dagen på Gröna lund medan Camilla, Hanna, Jag, Nellie & Milton började dagen med ett besök i lekparken. Därefter blev det mycket sol & bad fram till dess att Jonas kom hem vid 16.30 som en lycklig semesterfirare.

Grill middagen som sedan serverades bestod av  kyckling, majs, diverse olika korvar och tillbehör. Fruktsallad med grädde och glass kom att bli avslutningen på en lång mysig dag.