Lördag-söndag

No comments »

Det blev svårare än väntat för barnen att ställa om till svensk tid. De är fortfarande dödströtta på kvällarna och vaknar tidigt, eller snarare mitt i natten. Klockan 04.00 blev man tvungen att stiga upp igår och inte långt senare idag, strax innan kl 05.00. Antar att man får vara glad för det lilla.

Inom ett par dagar borde väl i alla fall allt vara i sin ordning?! Känner att det blir ytterligare en lång dag..

Hemma igen

No comments »

Efter en sömlös natt gav jag så upp kl 06.00 och klev upp för att packa upp. Därefter har det blivit handling, tvättning och uppackning för hela slanten. Barnen och jag är hemma medan Jonas jobbar. Det var helt hopplös att sova efter kl 03.00 trots att klockan blev 00.30 innan Jonas och jag kom isäng, antar att jag kommer “slockna” tidigt ikväll. Barnen har dock sovit bra och känns inte alls särskilt påverkade av sömnbrist trots den långa resan.

Jag har även hunnit med att “förvandla” sovrummet till Thailändsk stil och känner mig faktiskt ganska nöjd med resutltatet. Ikväll blir det Taco middag (som vi längtat efter) och imorgon blir det gympa för barnen som sig bör, vardagen börjar så smått infinna sig igen..

Hemresan

No comments »

Klockan 10.45 lokal tid (kl 04,45 svensk tid) började vi så vår hemresa. På samma sätt som 2v tidigare blev det en del mil med minibus samt 2 olika bilfärjor, en resa som denna gång tog ca 2 timmar. Det var med blandade känslor vi lämnade hotellet. Sorgligt på sätt och vis men vi var nog alla endå oerhört nöjda och “färdig badade” för denna gång.

Planet lyfte på utsatt tid efter det att ett kraftigt skyfall dragit förbi och flygningen tog nästan 12 timmar. Vi landade dock ca 20 min före tidtabell. Från flygplatsen blev det sedan bustransfer till Benstockens långtidsparkering och därefter en tur hemöver i egen bil. Resan gick även denna gång över förväntan så vår rädsla inna var helt obefogad.

Barnen stupade i säng runt midnatt och vi en klort stund därefter.

Sista dagarna

No comments »

Att dagarna går fort när man har kul är ingen nyhet i sig. Hur man än vänder och vrider på det så kommer sista dagen, och nu är den faktiskt här. Vi har badat,gjort de sista inköpen ocfh nu återstår middag och att packa väskorna. Det är onekligen lite vemodigt att lämna detta paradis imorgon men samtidigt så börjar vi bli rätt nöjda med sol och bad för denna gång.

Igår var vi iväg upp i bergen och åt middag på en helt fantastisk restaurang med en makalös utsikt. Bilderna gör inte stället rättvisa på lång väg men kanske kan man förstå lite om man tänker sig lite havsbrus, en vidunderlig utsikt, god mat och trevligt sällskap. Det var födelsedagsmiddag för Micke som fyller 39 år idag, vi blev ditbjudna och kvällen slutade inte förrän vid 23-tiden med två dödströtta barn.

Kläder till barnen & Jonas är inköpta, själv valde jag att titta på överkast och lampor för att förnya vårt sovrum. Sin vana trogen sprang man runt sista dagen i panik för att göra sina inköp. Varför kan man aldrig ta det i lugn och ro, lite i taget?!

Nu dax för middag och att packa våra väskor, nästa gång jag bloggar får bli hemifrån. Men innan jag slutar måste jag bara säga att denna semester har varit fantastisk från början till slut. Vi har haft två otroliga veckor tillsammans och familjen har fått en upplevelse vi aldrig skall glömma. Det är en lycklig och harmonisk familj som sätter sig på planet imorgon…

Phi Phi Islands

No comments »

Så har vi då kommit hem efter en dagstur till Phi Phi islands. Vi reste tillsammans med nyfunna vänner, Anne-Sofie, Micke och Martin. Vi träffades av en slump på stranden en kväll för snart en vecka sedan och har därefter träffats lite sporadiskt. En kul bekantaskap på många sätt och vis, bl a därför att Nellie och Martin funnit varandra så bra.

Vi steg i land på samma ö som Jonas och jag besökte  förra gången vi var här dvs på Phi Phi Don. Det var för ca 10 år sedan. Man kände igen sig på sätt och vis fast endå inte. Exploateringen var betydligt större nu, detta i kombination med att allt är återuppbyggt efter Tsunamins tragiska framfart gjorde att känslan var annorlunda. Det är dock fortfarande ett paradis men med på tok för mycket turister & hungriga försäljare. Är dock jätte glad att vi gjorde denna resa “tillbaka i tiden”.

Vi paddlade även kajak ut till the “Monkey beach” från Phi Phi och det var verkligen en upplevelse för hela familjen!

Utflykten “4 små öar”

No comments »

Så var det då dax för vår inbokade båtutflykt, vi lämnade hotellet strax innan kl 08.00 på morgonen och kom inte tillbaka förrän vid 20-tiden på kvällen.

Dagen  började med en biltur på ca 30 min för att komma fram till piren och den väntande båten. Därefter bar det iväg och under dagen väntade två stopp för snorkling, ett besök i “The Emerald Cave” och ett östopp på Koh Ngai. En liten paradisö med endast en resort. Inkluderat i resan var lunch, frukt och fri tillgång till läsk och vatten. En fantastisk mysig och trevlig tur där Nellie snorklade på djupt vatten för första gången. Måste vara en fantastisk upplevelse för en 5-åring att första gången man snorklar få hoppa ner i ett “akvarium” och se allt detta fantastiska liv. Milton var med  även han men flöt ovan ytan, detta hjorde dock honom lika glad och nöjd. Vid hemkomsten var det  två mycket trötta men upprymda barn efter dagens äventyr.

En kväll på stranden

No comments »

Det blev en mysig kväll/middag på stranden som började med en drink vid poolbaren. Detta samtidigt som solen sakta sänkte sig ner över “The Andaman Sea”.En fantastisk solnedgång. Därefter blev det lite fotbolls spel på stranden fram till restaurangen där vi åt en god middag under skenet av många  “kulörta lampor”, mycket påminnande om vår egen svenska julbelysning. Återigen en underbar dag/kväll på en lika underbar plats.

Shopping

Idag blev det en förmiddag full med shopping och Attans vad kul det kan vara. Det finns hur mycket fint som helst till barnen, sommarkläder för visso men det är ju snart sommar hemma med. Det mesta till barnen verkar kosta ca 50 kr, shorts, tröjor eller klänningar spelar ingen roll. Mycket är kopior av Lacoste, BillaBong, Polo Sport m.m och det gör ju inte saken sämre. Dagens inköp, genomförda på ca en timme finns redovisade på bilden nedan.

Kvällen bjuder på en tur till stranden och en drink i solnedgången innan maten. Middagen blir sedan på någon av de mysigt belägna restaurangerna. Därefter en tidig kväll för att orka upp till morgondagens utflykt.

Det blir en heldag till havs, en båttur till 4 st öar, med snorkling, bad och sol för hela slanten. Det skall bli jätte mysigt.

En lugn och skön dag

1 comment »

Vi börjar nu komma in i semesterlunken, vi ställer klockan på morgonen för att hinna upp till frukosten som stänger kl 09.30. Därefter blir det som idag en tur till rummet innan vi går till stranden för att bygga sandslott. Ibland blir det poolen direkt. På schemat idag var det “Barnens fun day” vid poolen. Det var dans med Bamse och Lille skutt, springtävling med Skalman och vattengympa med Vargen. Det sistnämda var vi (hela familjen) med på och hade riktigt roligt.

Kvällen bjuder på pasta och nudel buffe och sedan en tur till stranden för att spela lite fotboll.

Alla hjärtans dag

No comments »

Denna söndagförmiddag tillbringade vi  i Saladan och gjorde våra första inköp. Lite kläder till barnen, bra kopior som fortfarande håller bra pris. Jonas investerade i ett par nya solglasögon och jag själv återvände till hotellet utan egna inköp och kände mig nöjd endå?!

Eftermiddagen tillbringade vi vid poolen och väl hemkommen därifrån fanns en ros och godis i form av hjärtan på rummet. En hälsning från hotellet om a “Happy Valenitine”- mysigt. Middagsbuffén dukades fram runt poolen med levande musik, “candle lights” och lite extra av allt. Troligen den mysigaste  “alla hjärtans dag” vi någonsin fått uppleva. Denna dag firades även kinesiskt nyår vilket säkerligen gjorde sitt till.

Efter middagen gick vi ner på stranden och tände ett “ljus” för Anders. En “flygande marschall” som man så väl förknippar med katastofen i Kao lak. En fin stund för oss allihopa.

Kvällen avlsutades sedan med en drink, långt ut på stranden med fötterna i sanden och omsluten av mörker. Enbart små lampor på borden lyste upp. Barnen spelade fotboll och lekte på stranden under tiden.

Paradiset Koh Lanta

No comments »

Ordet “paradis” har nog olika innebörd för olika personer. I den livssituation vår familj befinner sig  i kan man nog säga att detta är ett paradis för oss. Soldränkta dagar, fantastisk strand,varmt hav och pool (ca 30 grader). Det är lugnt och rofyllt, många mil och stora kontraster från den stressiga vardagen.

Det är lyckliga barn, harmoniska och lyckliga föräldrar som tar dagen som den kommer. Det blir Tuc Tuc till Saladan (den närmsta staden), bad, promenader efter stranden och familjemys dagarna i ända. Koh lanta är väl värt ett besök, en lugn och fridfull destination som ännu inte har förstörts av turismens framfart. En glimt av det Thailand vi själva upplevde på vår resa för ca 12 år sedan skiner igenom, vi upplever de vi minns från då..

Chada Beach Resort & Spa

No comments »

Byggt i Thailändsk stil och innehar allt man kan önska sig för en toppen semester.

Resan

Så bar det då äntligen iväg till Arlanda strax efter kl 17.30 igår och som vi har längtat. Det blev parkering på Benstocken, buss till terminalen, incheckning, ett par timmar på Arlanda flygplats innan vi så äntligen fick gå ombord. Det var två mycket trötta men glada barn som somnade strax efter start och sov därefter i 6-7 timmar vardera. Lite sämre med sömn blev det för Jonas och mig så nu börjar man känna sig riktigt “groggi” trots att klockan “bara” är strax efter kl 16.00 på eftermiddagen svensk tid och sedemera strax efter kl 22.00 thailändsk.

Transporten från Krabi flygplats var längre än vi förutspått och innehöll ganska många mil i minibus för att därefter  följas upp av två st bilfärjor med varierande säkerhet innan slutdestinationen Koh Lanta var nådd. Barnen skötte sig exmplariskt hela resan igenom varpå allt gick över förväntan.

Koh Lanta Chada Beach Resort & Spa gav vid första anblicken ett mycket belåtet intryck, finare rum har vi sällan haft. Middagsbuffén som serverades vid poolen med levande musik gav “flash backs” från Zanizibar resan och bådar mycket gott framöver. Alla förutsättningar för att få en toppenresa verkar finnas men nu först en god natts sömn innan vi på allvar får oss en inblick  i hur allting ser ut och fungerar.

Nämnas bör att den 35-gradga hettan som slog emot oss som en vägg när vi steg av planet i eftermiddag utan problem kommer tina våra frusna själar.

Listan bockas av

No comments »

Kan nu pricka av utvecklingssamtal och frissan från min “att göra” lista idag. Nu återstår lunch, tandläkarbesök (kan bli dyrt), hämta barnen och att flytta undan de sista möblerna så att golven kan fixas under vår frånvaro. Därefter middag och transport till Arlanda airport.

Det skall nämnas att det var två mycket förväntansfulla barn som vaknade tidigare än någonsin denna morgon. Nästa gång jag bloggar får bli från Koh Lanta så till dess over and out.

Tisdag och imorgon semester

No comments »

Dagen började med att ta reda på/utreda gårdagens “skit”, men när det väl var gjort började lugnet så sakteliga återskapas och det blev drägligt att jobba igen. Lite extra energi kan nog komma från vetskapen om att det imorgon är semester och dax för avresa mot Thailand. Men innan dess är det utvecklingssamtal för Nellie, klippning och ett tandläkarbesök på schemat. Först vid 21-tiden är det dax för avgång, men oj vad hela familjen längtar.

Thailand here we come……

Måndag 8 februari

No comments »

Det var dagen med stort D då Börsens nya handelssystem skulla tas i drift. Det började bra, under den första timmen flöt det mesta på trots att vi var väldigt kort om folk på avdelningen. Sedan hände något helt utan förvarning och orsakade KAOS resten av dagen. De blev mycket manuell hantering, oerhört tidskrävande och tröttsamt som slutade först kl 22.00 när jag mycket trött trillade in genom hemmets dörr…

Söndag 7 februari

Idag har det inte blivit mycket annat än diverse förberedelser inför resan. Det har plockats fram kläder, strukits och gjorts sista minuten inköp på saker som kan vara bra att ha. Det har laddats kameror, diskuterats om dittan och dattan och bastubadats. Vi (hela familjen) börjar verkligen bli en hejare på det numer.

Väderprognosen för Koh Lanta ser lovande ut, temperaturen verkar ligga runt 30 grader dagligen och nätterna som svensk sommar. Verkar vara precis det som behövs för att tina upp 4 små frusna själar…

Imorgon blir det nog livat på jobbet, Börsen ändrar handelssystem och vad det kan få för konsekvenser för den dagliga handeln återstår att se.

Lördag

No comments »

Det blev gympa, handling och städning  för familjen Nordström denna dag. Dagen avslutades sedan med bastubad och efterföljande middag tillsammans med goda vänner. Melodifestivalen var på TV:n men jag kan  inte påstå att jag lyckades höra de olika låtarna särskilt bra med tanke på de glada, lekande barnen som fanns runt omkring. Imorgon blir det till att packa för hela slanten..

Fredagsmys

Efter en lång dag på jobbet blev det äntligen kväll och tid för lite familjemys. Synd bara att tröttheten tar över jämt och ständigt.

Imorgon är det gympa, födelsedagskalas (för Nellie), middagsgäster och Melodifestivalen på schemat. Men först en god natts sömn…

Ljusare för var dag

No comments »

Det är redan torsdag och fortfarande strular pendeltågen på nåt vis varje dag. Det börjar bli oerhört frusterande och viktig arbetstid går dagligen förlorad utan att det finns nåt man kan göra åt saken. Tur i oturen är att vi på jobbet har flextid, det dåliga samvetet visas upp i minuter och sekunder utan att man själv måste rapportera in den biten.

Efter jobbet bar det så iväg till Vällingby för vår andra och sista vaccination innan avresa. Det gick galant för hela familjen trots att Milton vid ankomsten ångrade sig och kom på att det skulle göra ont. Längtan efter att få träffa Bamse i Thailand blev dock för stark varpå han till slut gick med på att ta sprutan sittandes i mitt knä.

Därefter middag på Mc Donalds (barnens önskan), lite lek i deras lekrum och sedan hemfärd. Lite extra lycklig en dag som denna blir man när man upptäcker att det vid 16-tiden fortfarande är ljust ute. Snart är våren här, oj vad jag längtar…